De treinen rond Utrecht kunnen geen kant op en dan kunnen de treinen (vrijwel) nergens meer een kant op. ProRail en de NS hebben wat uit te leggen en dat mogen ze doen aan de verslaggevers van het Radio 1 Journaal.
Gisteren kon Bert van Slooten dankzij twitter een vrouw laten vertellen hoe lang ze in het weiland had stilgestaan en hoe lang het duurde om mensen uit de trein te krijgen waarbij oudjes dreigden een doodsmak te maken van een meter.
Louis Dekker hield later die avond een microfoon voor een vrouw met een krijsende baby (eigenlijk vooral voor die baby) en: altijd leuk boze gestrande reizigers die met hun allen staan te wachten terwijl die stomme NS niets doet. Zeker als je lekker warm thuis zit en nergens heen hoeft.
Vanochtend is Jeroen Jager ter plaatse. Weer ‘sfeer’ maar ook kritische vragen. Aan ProRail: waarom was er geen back-up, als er wel een back-up is, wáár is die dan en waarom kwam die niet op gang en wanneer nu dan wel en waar hangt het vanaf. Ontwijkende antwoorden. Bert van Slooten: eigenlijk géén antwoorden.
Niet voor 1 gat te vangen stapt de verslaggever *zonder* microfoon op een NS-persoon af: hoe zit het met de back-up. Back-up? Die hebben ze helemaal niet, zegt de aangesprokene. Wat een onthulling kan zijn maar dat hangt natuurlijk wel af van wie de NS-er is, of die weet van de hoed en de rand of ook maar uit z’n onwetende nek kletst.
Intussen tipt Bert van Slooten gestrande reizigers om te gaan twitteren. En dan de hashtag #lift in hun tweet te zetten. Dan komt er vast iemand voorrijden om ze naar huis te brengen,
Ik geloof er niks van, kijk toch even op twitter en verdomd: het werkt écht.
Rafael de Haan zegt
Het werkt echt, kijk maar eens hier naar:
#liftdeck: http://bit.ly/d17wgS
Rafael de Haan zegt
En daarna hier (sorry) http://f3m.me/liftdeck/
Jeanne zegt
Tweeps zijn geweldige mensen (denk ik wel vaker)