Morgan is nog niet eens geland in Tenerife (wat duurt die reis lang, zeg! Het lijkt haast een transatlantische vlucht) of een ander dier wordt in het vizier genomen op een niet fijne manier.
Ganzen. Er zijn er teveel bij Schiphol. Dús moeten ze vergast. Vindt de Onderzoeksraad voor Veiligheid. En staatssecretaris Atsma (van ‘milieu’) vindt het ook. Want: “Een gans in de motor *moet je niet willen*.”
Natuurlijk wil niemand een gans in de motor.
Zodat de vraag is: wat nu.
“Wat zou u vinden van vergassen?” vraagt Jeroen de Jager aan een vliegtuigspotter.
“Als ze het maar op een humane manier doen,” zegt de man. “Dat de dieren er zelf geen last van hebben.”
Dat is dus lastig. Want ganzen lopen niet opgewekt in rotten van drie een gaskamer in om daar het loodje te leggen. Het is ook, legt Kees de Pater van Vogelbescherming uit, maar zéér de vraag of het hélpt.
Hij pleit (en we hoorden het al eerder o.a. bij Vroege Vogels) voor een andere inrichting van het gebied rond Schiphol. Zodat de gans er niet wil blijven maar naar elders verkast.
“Is vergassen de meest humane manier?” vraagt Lucella Carasso aan Atsma.
Dat *lijkt* het te zijn, zegt die. Want het duurt het kortst. Wat vast waar is als je het vergelijkt met 1 voor 1 met een stuk hout doodknuppelen.
Er komen dus weer discussies. Nu over ganzen.
Ik zou zo graag 1x uitgaan van het belang van het dier en dan kijken hoe wij daar een mouw aan kunnen passen.
Ron zegt
Het toestel dat destijds landde op de Hudson was ook geraakt door vogels. Wanneer hier een toestel in het Markermeer landt, zal de discussie weer heel anders worden gevoerd.
Het valt me verder op dat door het woord ‘vergassen’ de discussie al snel uit de bocht vliegt.