KLM gaat passagiers laten kiezen naast wie ze komen te zitten aan de hand van sociale media.
Als een passagier incheckt op internet kunnen de profielen van LinkedIn en Facebook worden gekoppeld. Andere passagiers kunnen zo een buur uitkiezen met wie zij iets gemeen hebben.
Als je wilt natuurlijk – je hóeft niet.
Ik hoor het in het mediaoverzicht van het Radio 1 Journaal.
Ook nog iets over netwerken en wie weet zelfs daten.
“Ik wil mijn kinderen achterin en mijzelf voorïn” onthult Tim Overdiek.
Nu lijkt me dat iets waar je geen Facebook voor nodig hebt maar het zet me wel aan het denken.
Kan ik kiezen voor in mijn buurt géén krijsende baby’s? Géén hardpratende aso’s. Geen dikzak die de stoel vóór me de gotganse 9 uur plat legt omdat hij zich anders met geen mogelijkheid in de seat kan persen.
En naast me?
Een zeer zwijgzaam super private person die zich na een snelle vriendelijke knik diep verdiept in het dikke boek waarin zij/hij bij het begin nog niet op een kwart is en dat de hele vlucht ondanks intensief lezen niet uit komt.
Of dat via het matchen op Facebook is te realiseren? Ik denk het wel.
Maar dan moet Facebook niet alleen onze ‘likes’ in kaart brengen maar ook onze berichtjes analyseren.
Wat wij niet willen.
Misschien een nieuwe ‘like’ speciaal voor wie regelmatig vliegt?
Ik wil zitten naast iemand die a) full time babbelt b) intensief zoekt naar wat we gemeen hebben via babbeldebabbel c) iemand die als het zo uitkomt enkele woorden wisselt over wat gebeurt (turbulence, een zatte passagier die door een Marshall wordt overmeesterd, een bijna crash) d) iemand die helemaal NIETS zegt bv omdat hij het Engels en Nederlands niet meester is maar die wel vriendelijk kan glimlachen.
Ik kies D. Desnoods C.
Maar ik vlieg Delta dus wie weet kan die zoiets in het zitplaatsenplan opnemen.
Geef een reactie