Janneke van Heugten van Mediaplatform VIDM knipt vier maanden uit 87 kranten uit 22 Europese landen foto’s van vrouwen en mannen.
138 meter beeldmateriaal levert het op wanneer de vrouwen- en de mannenfoto’s op aparte vellen zijn geplakt.
Slechts 30% van de foto’s is van een vrouw. En: de foto’s van mannen zijn groter. Terwijl vrouwen meestal worden geportretteerd in de rol van verzorgende (moeder en/of aanhangsel van een man).
Jurgen van den Berg laat haar in Lunch haar verhaal doen met alleen wat ‘vertel verder’-vraagjes ertussen.
Zodat Janneke van Heugten haar punt kan maken: wanneer media een stereotiep beeld van vrouwen geven, beïnvloeden ze daarmee de realiteit. Dat kan bv tot gevolg hebben dat meisjes bepaalde studies niet kiezen wat weer kan leiden tot een baan waarin ze zichzelf niet bepaald opstoten in de vaart der volkeren.
Het gaat niet alleen om artsen en rechters (meerderheid in NL is vrouw, toch worden ze minder vaak geïnterviewd dan mannelijke collega’s).
Het gaat ook om sporters.
Slechts 5% van in de media afgebeelde de sportmensen blijkt vrouw.
Wat hieraan te doen?
In Oostenrijk, vertelt Janneke van Heugten, is een quota voor de publieke omroep.
In 2018 moeten op elke afdeling minstens 45% vrouwen werken “want wie de boodschap bréngt heeft grote gevolgen voor die boodschap”.
In het Mediaforum zitten Asha ten Broeke en Bert van der Veer.
Asha had de uitkomst van het onderzoek wel verwacht, Bert wordt “er zo moe van”.
En beweert dan dat ze in Oostenrijk willen verplichten dat 45% van de foto’s van een vrouw moet zijn en tjonge, wat is dát overdreven.
Het is ook onzin, want: niet waar – wat Jurgen van den Berg had kunnen weerleggen maar die doet dat niet.
Nu even concreet, dankzij Asha ten Broeke. Wanneer Sven Kramer en Ireen Wüst allebei winnen krijgt Sven een pagina met grote foto en krijgt Ireen een kolom.
Dat kan anders. Nee, dat móet anders.
Schouders eronder dus, hoogste tijd voor nóg een feministische golf.
(en nu even geen grappen over Heleen Mees)
Barend zegt
Grappig, dat ik ook een deel van dit gesprek gehoord heb.
“want wie de boodschap bréngt heeft grote gevolgen voor die boodschap”: dit is zeker waar. Maar ja, wat doe je eraan. Interactiviteit bestaat niet of nauwelijks; de meeste boodschappers zijn daar m.i. ook niet op gesteld.
Asha ten Broeke is nu ook al tot de radio doorgedrongen. Kon niet uitblijven. Ik beluisterde voor het eerst haar kinderstemmetje.
Uit de geschreven media is ze al niet meer weg te slaan. Ik hou niet zo van die opdringerigheid, mag dat?
Ze is wel gek op sex, en dat pleit dan weer wel voor haar.
Jeanne zegt
Asha ten Broeke is wel vaker op Radio 1.
Ze heeft idd een erg licht stemmetje. Ik dacht daarom dat ze veel jonger was, maar ze is al 30.
Ik vind haar meestal erg verstandige dingen zeggen.
Zelf stoor ik me meer aan dat ‘verveelde’ van Bert van der Veer.
andzwe zegt
Bert van der Veer heeft sterk iets van “mij verras je niet meer, alles al gezien en gedaan”, erg blasé dus. Onvermijdelijk wanneer je al zo lang in de media wereld meedraait?
(Wat Heleen Mees betreft kun je het misschien een (negatieve) vorm van feminisme noemen dat ze stalkt, omdat uit de cijfers blijkt dat het vooral mannen zijn die dat doen.)
Barend zegt
Maar niet te goed om een biografie te schrijven over ……….. of all people ……… Patricia Paay.
Je houdt het niet voor mogelijk. (Bert van der Veer)
Jeanne zegt
Bert van der Veer een biografie over Patricia Paay… is dat een grapje?
Barend zegt
Was het maar waar.
Ik hoorde hem op de radio er zelfs iets over zeggen (ik meen bij gelegenheid van verjaardag van Paay, o.i.d.)
De man heeft dus weinig reden tot pretentie (vind ik).