Jumbo stopt met de plofkip en vervangt die door een kip (de ‘Nieuwe Standaard Kip’) die niet met 21 op een vierkante meter zit maar met 13,5 en die ietsje langer mag groeien met natuurlijk licht maar geen uitloop.
Zijn wij blij?
Ietsje.
Omdat alles beter is dan niks (plofkip) maar eerlijk gezegd is het wel verdomd weinig wat Jumbo verbetert.
Wakker Dier doet niet flauw (of wel?) en prijst Jumbo al de hele dag.
Niet ‘de hemel in’ maar wel in de zin van: moge veel andere supers volgen en telkens herhalend dat AH wel pretendeert een gelukkiger kip in stukjes in schappen te leggen maar dat dat écht onzin is.
Tussen de middag licht Jeroen Schutijser ons goed voor door te focussen op de economische belangen van Jumbo.
Die zich al jaren zéér ongemakkelijk voelt door de spotjes van Wakker Dier.
In DIDD zoekt Willem de Gelder het precies voor ons uit.
Zegt hij.
Kwoot Hanneke van Ormondt van Wakker Dier.
Kwoot Danja Hoogkamer van AH: ze “geloven erg in de eigen koers”.
Zijn belangrijkste bron is Dick Veerman van Foodlog die zegt dat het 4-0 is voor Jumbo.
Omdat die gewonnen heeft van Wakker Dier (dat ze nu prijst), gewonnen “voor de kip want die heeft nu een beter leven” en gewonnen van AH en er zijn meer supers die met dingen komen maar die zijn nu op achterstand gezet.
Waarna Willem de Gelder komt tot de conclusie:
“Een kleine stap voor de mens maar een grote stap voor de kip.”
Een *grote stap*?
Knullen zoals deze zou ik dolgraag met 13,5 op 1 vierkante meter zetten en nou ja, laat ik maar niet te veel verder fantaseren.
Barend Slootweg, ben je daar?
Kom er alsjeblieft *in*!
Barend zegt
Ik heb niets toe te voegen aan wat Jeanne schrijft. Het is tenhemelschreiend.
Ik begrijp het beleid van Wakker Dier (en Dierenbescherming) niet zo goed.
Want zoals je laat zien: hoe moet dat nu verder? Vandaag Jumbo prijzen en (over)morgen weer veroordelen?
En ik moet ook nog zien of Jumbo dit volhoudt.
Het beleid van WD en DB is m.i. een vorm van fatalisme. Het is proberen er het beste van te maken. Soms is het succesvol, bijv. op het gebied van de scharreleieren. Het terugdringen van de legbatterij. Ook wel eens op het gebied van (misleidende) reclame.
Mij persoonlijk ligt dit geschipper niet zo.