Transavia-piloten staken en reizigers staan te balen op Schiphol.
De piloten willen meer geld en ze willen betere roosters die de werkgever niet van het ene moment op het andere kan wijzigen.
De man van de vakbond (die zelf overigens KLM vliegt) kan fel verwoorden hoe slecht de directie van Transavia het doet.
Mn met die roosters: tot 14 uur vantevoren kan de piloot op een andere vlucht worden gezet.
Niet fijn voor je sociale leven.
Boze passagiers bellen de helpdesk, staan veertig minuten in de wacht en weten dan nog niets.
Ze gaan ervan uit dat ze na hun gemiste ochtendvlucht worden overgezet naar een middagvlucht.
Wat ik voor ze hoop want goeie kans dat de vliegtuigen die dan moeten vliegen (nog) niet zijn binnengekomen.
En zitten die dan niet al vol met andere passagiers?
Joris van de Kerkhof treft ook een leuke Amerikaan.
Die zou met Transavia vliegen, ging zelf iets regelen via Thomas Cook en vond een andere vlucht die ook nog goedkoper was.
Nu was dit een streetwise (‘airport wise’?) persoon want hij spáárt vliegvelden. Hij wil er zoveel mogelijk bezoeken.
Hoe scoort Schiphol? In de top vijf.
Maar zijn eigen Kansas City staat op 1 (want: compact).
De Amerikaan had nog wel een suggestie: de KLM zou gedupeerde Transavia klanten kunnen vervoeren in eigen vliegtuigen die toch al vliegen en waarin nog lege stoelen zijn.
Sympathiek idee.
Alleen: hoe leg je de wachtenden uit dat het ene stel wél ‘s ochtends vroeg op zonvakantie mag in het KLM-toestel en dat het andere maar moet wachten tot het eind van de middag.
Barend zegt
Lege stoelen?
Veel vluchten zijn overboekt.
Jeanne zegt
KLM lang niet altijd.
Omdat ze zo duur zijn.
Zeg ik uit eigen ervaring omdat ik meestal KLM vlieg en zeker op vluchten binnen Europa zijn regelmatig lege stoelen.
Het komt bv vaak voor dat bij het bijna opstijgen wordt gezegd dat iedereen dadelijk een betere seat mag uitzoeken maar nu graag even blijven zitten waar je zit ivm het evenwicht in het toestel.
Barend zegt
Leuke (nuttige) aanvulling.
Overigens wel verstandig met dure operator (als KLM) de lucht in te gaan. Nochtans: veiligheidsgaranties zijn er nooit. (Air France!)
Voor kijkjes achter de schermen, zie de fascinerende uitzendingen ‘Air Crash Investigation’ (tv National Geographic). Anderzijds: als je geregeld vliegt kun je maar beter NIET kijken!